01 desember 2006

1. desember og snart jul!:D

Ja, nå er det fantastisk lenge siden jeg har skrivd noe her. Det er bare å beklage..! Siden det har gått nesten en måned siden sist jeg skreiv, sier det seg vel nesten slelv at en god del har skjedd... Mest vesentlig: Vi har slutta på språkskolen (er der fortsatt hver fredag), og begynt med å undervise i engelsk! Men jeg begynner med dagen i dag..

På morran kom Nina inn på rommet mitt. Min første innskytelse var at nå har jeg forsovet meg. Men det hadde jeg ikke, det var bare Nina som lå litt forran skjema og trodde vi skulle på skolen kl 8 ikke 9. Derfor vekka ho meg 5 på 8 for å si fra om at vi måtte gå. Jeg blei litt satt ut, særlig når jeg kikka på klokka og så at den bare var 8. Jeg måtte rett og slett ligge litt til og fundere over hvorfor Nina var oppe så tidlig! (Til vanlig er Nina sistemann ut av senga...). Vi dro til skolen kl 9 (litt forsinka, for første gang..). Den var akkurat som vanlig, bortsett fra at Frode som er tidligere misjonær her i Phibun, har kommet på besøk. Derfor spiste vi felles lunch sammen med presten og kona, Frode og oss andre.. Skoledagen var som sagt vanlig.. Etter skolen dro jeg for å hente penger, og videre til posthuset for å sende noen brev (nå kan dere lure på hvem som skal få brev! hehe..). Derfra dro jeg en tur på det lille markedet nede ved elva. Det er første gang jeg har tatt meg litt god tid til å kikke i alle bodene, og det var mer å finne enn forventet. Men jeg klarte å styre meg til en viss grad:) Kom riktig nok hjem med et par ting mer enn jeg hadde planlagt. Jeg dro for å hente Anne-Lise og Nina på språkskolen, vi dro hjem via 7/11 (også kalt 75 pga talefeil hos undertegnede).. Hjemme satte vi oss til å se på Miss Congeniality. Koselig film! Jeg åpnet første pakke på kalenderen vi har laget til hverandre (en del av vår lille adventsfeiring..), og fikk en thai-CD. Stas! Klokka har nå blitt 7 på kvelden, og det er på tide å få i seg litt mat.. Nå kommer altså poenget... Mens vi sitter og venter på maten på den fantastiske restauranten og snakker om alt og ingenting ser jeg plutselig i sidesynet at noe beveger seg på bakken ved siden av meg. Et aldri så lite (ganske stort) hyl slapp ut av munnen min da jeg skjønte hva det var: en SKORPION!!!!!!!!!!!!!!! Under en halv meter unna meg!!!!! HJELP!!!!!!!!!!! Alle tre hopper ut av stolen, i farta klarte jeg å grabbe med meg veska som var enda nærmere skorpionen (ikke tale om at den skulle få krabbe oppi den!!!), og hyler og ler om hverandre, mens alle andre på restauranten forholder seg helt rolige (selvfølgelig er det bare faranger som oppfører seg slik!hehe), men ler riktignok av oss. Ei av de ansatte kommer og hakker den istykker med feiebrettet, og vi forflytter oss til et annet bord.. Vi får etterhvert roet oss litt ned, får maten, spiser og drar hjem. Bilde av denne skorpionen vil bli lagt ut ved en seinere anledning:) Etter at vi hadde spist dro vi hjem for å se på amalies jul og jul på månetoppen. (en del av den daglige adventesfeiringa vår). Etter litt krangling med DVDspilleren måtte vi dra ned til skolen for å se episodene på datan min, og her sitter vi fortsatt!:)

Som sagt har vi altså sluttet på språkskolen, og begynt å jobbe. Jeg trives veldig godt med det, men det er godt å ha noe kjent å komme til hver fredag (språkskolen)! Vi reiser for tiden rundt på nye skoler hver dag, og underviser 3-5 grupper i forskjellige temaer. Mitt tema er farger, men har utvidet seg og inneholdr også ting og kroppsdeler..! Skulle ikke tro det, men nå står jeg altså foran opp til 40 elever om gangen og snakker og synger og driter meg totalt ut daglig, og trives med det!:D Visste ikke at stemmen min kunne overdøve 40 småsnakkende unger/ungdommer........

På skolene er det stor stas når vi kommer. Dagen begynner med at vi sitter på møterommet med lærere og rektor. Seephan, ho vi reiser sammen med, sitter og snakker med de og vi forstår null og niks. Så går vi til en gymsal eller noe liknende der alle elevene sitter på rekke og rad. Der må vi introdusere oss selv, lærere snakker i det uendelige og av og til danser noen av elevene for oss. Til slutt er det klart for å dele oss inn i grupper. En vanlig dag har vi to grupper før lunch og en etter. Hver time varer i 40-50 minutter. Etter den siste gruppa, er det "avslutningseremoni". Da snakker lærere og Seephan i det uendelige atter en gang, vi har litt underholdning (Head, shoulde, knee and toe. Simon says. If youre happy and you know it clap your hands.En lek til.), så får vi gaver og diplom. Etterpå er det kjeksutdeling før gruppebildene tas (lærere og oss..). Etterpå føler vi oss nesten som kjendiser. Ungene løper etter oss, stiller seg opp rundt bilen vår og vinker og roper hadet!

Denne uka var vi i Mukdahan, en by tre time unna Phibun. Der hadde vi English Camp sammen med misjonærene. På den ene skolen vi var tok det helt av! De skulle ha autografet, bilder og telefonnummere!!!! Til å begynne med skjønte jeg ikke helt hva som skjedde og syns egentlig det hele var ganske vittig. Jeg var omringet av mangemange ungdommer som stakk bøker og penner i henda mine, plutselig var det noen som tok bilde, eller som ville håndhilse.. Men jeg liker det ikke. For mye av årsaken til at de vil ha autografen vår er at de syns vi er så mye bedre enn de.... Og det er jo slettes ikke sant!!!! Det gjør meg rett og slett ganske så sint!

I Mukdahan var vi også og kikka på det nye kirkesenteret som NMS er med og støtter økonomisk. Neste høst skal misjonærene her i Phibun flytte til Mukdahan og jobbe på dette kirkesenteret. Jeg tror det kommer til å bli kjempebra!!!!

Nå sitter jeg her, og hører på julemusikk, og gleder meg til jula! Og prøver så godt jeg kan å komme i litt julestemning. Det er ikke lett med 25-35 grader ute og stekende sol. men vi har som sagt pakkekalender, amalies jul, jul på månetoppen, adventsduk og andventslys som skal tennes til søndag, og massemasse julemusikk! Jeg tror det blir en fin adventstid..:)

Med dette ønsker jeg dere alle sammen en flott adventstid, og håper at alle sammen midt i alle forberedelsene ikke glemmer hva jula handler om. Nemlig at Jesus kom til jorda med ett mål; å dø for våre synder! Nesten (les: absolutt) verdt et halleluja eller ti!

Siv (også kjent som daoruang (en blomst som likner på solsikke))...

PS: bilder vil komme om noen dager..:)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det var hyggelig med kort...
Kos deg med jul og skorpioner!!

Anonym sa...

it`s in norwegian... i should have guessed that. greetings anyway, have a great pre-christmas time!!!!
love,
sandra

VegårshEirik sa...

...tenkte e skulle spørr dæ om åssen d blir å feire jul i varmegrader...men d trur e sanneli mi kan greie å finne ut sjøl...ser ikkje ut som vintern kommer i år...

ha ei strålende juletid!!

Anonym sa...

Hei Siv! Nå har jeg endelig fått lest hele bloggen din.. Er så travelt her vett.. hehe. nja. har fått lest den hvertfall:) Høres ut som du trives veldig bra, og det er jo godt å høre. Her er det bare noen få dager igjen til eksamen. Men så er det juleferie:D Men skjønner egentlig ikke helt at det er jul om 2 uker:O
Ha det fortsatt veldig fint! Og god jul i varmen! Vi snakkes. Stor klem fra hu høye venninna di fra Tyholmen, som var blond, men som er blitt brunette! Visste du det? kanskje du har sett det på spacet mitt. Oi lang comment..:P

Ragnhild sa...

Hei Siv!:)

So kjekt aa lese om daakka eskapader i Thailand!:) Hoyrast ut som daakke he d bra!:)d e kjekt=) rart aa feire jul i varmen, ja...men som du sei, so e d budskapet i jula som e d viktigaste, ikkje alt rondt!! La oss feire jesu fodsel med glede!:)

ha ei fortsatt god adventstid!
Gud velsigne dej!:)

klem fraa Ragnhild;)

Anonym sa...

Så gøy at du har oppdatert sida de:):):)Jeg må også bare få sagt TUSEN TAKK for kortet!!! Ble så GLAD når jeg fikk det!!! Du er vel søt!!!!! Det er utrolig spennende å høre om hvordan lille Siv har det i langtvekkistan... :)Så mye moro du får oppleve! Så må jeg jo si at jeg er mektig imponert over deg som står foran så mange mennesker og underviser, hvem skulle trodd at du skulle trives med det, du som ikke engang ville si akkordrekkene høyt i hørelæretimene;)Jeg er stolt av deg!!!!!!! Men så utrolig skummelt med alle de dyrene/innsektene som er der nede... Jeg tror ikke jeg hadde holdt ut en uke, selv om jeg må si at jeg er kommet et godt stykke på vei i tøffhetskurset!;)JEG kjører rundt i Kristiansand med en gammel bil som jeg verken kjenner eller som er meget villig til å starte og generellt gjøre det jeg vil den skal gjøre... Jeg er jo rene stuntkvinnen i forhold til det jeg var før ansgar og før DU tok meg med på fjellklatring!!!!! Så jeg må jo nesten si takk! Så koselig at dere feirer advent der nede også selv om sola skinner og det er varmt! Det søår hvertfall vind og regn som vi har MASSE av her! Men jeg skal jo egentlig ikke klage, der er jo ikke blitt glatt her enda selv om vi nærmer oss julaften:) Halleluja sier nå jeg, jeg tør enda gå ut;)Men seriøst, ønsker deg en FANTASTISK adventstid og juletid!!!! GLAD I DEG!!!!!!!! STOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOR JULEKLEM FRA GS:)

Silje sa...

Koselig à lese om hvordan du har det:) wow en skorpion laust pà golvet groess. Â eg vil og se àmalies jul:) DEt e sà koselig me barnetv julekalender!!!