21 desember 2006

SIngapore, here I come!

Vi skal til Singapore!!!!!!!!!!!!!:) Hvor gøy er ikke det kanskje?? Hele historien om Singaporeturen kommer................HER!!!

fredag 15. desember.
Planen er at vi skal møte Seephan, dama vi har reist rundt med på skoler, på språkskolen kl 10 for å få fornya visumet vårt. Klokka blir 5 over, 10 over osv. Halv 11 ca finner vi ut at kanskje vi har misforstått og at det var meninga at vi skulle hente ho. Nina og Anne-Lise drar for å se. Jeg blir igjen på skolen i tilfelle ho plutselig dukker opp. De praktiserer jo tross alt litt såkalt african time her i Thailand også! Ikke lenge etter kommer Nina og Anne-Lise tilbake, uten Seephan. De kan fortelle at de traff ho tøffende rundt på mopeden sin.
Ho hadde fortalt at "the director is not there. we go monday. 9 o clock". Okei tenkte de og dro tilbake til skolen.

mandag 18. desember.
ca 7 på 9 dro vi til Seephan. Ho var klar som et egg med en feit bunke papirer. Vi dro til et kontor, som viste seg å ikke være et immigrasjonskontor. Her ventet vi i halvannen time på ett papir. Mens Seephan fløy rundt og snakka med folk og styrte og stelte satt vi (dvs. Anne-Lise, Nina og jeg) ved et bord nesten midt i inngangen, ved resepsjonen. Der blei vi offer for mange blikk. Ei dame begynte å stirre mens ho var langt oppe i trappa og slutta ikke før ho hadde fått tatt på Nina (som satt ytterst). Ho slutta vel egentlig ikke da heller... Alle mulige folk kom bort og spurte oss om alt mulig, på thai og engelsk. Hver gang vi kunne svare delvis på thai var det stor jubel! Endelig fikk vi det arket, og kunne dra videre til immigrasjonskontoret. Her må vi også vente en god stund. Når vi kom holdt de på med en anna farang (hviting), men vi fikk søknaden i hånda og kunne begynne å fylle ut. Seephan som ikke er verdensmester i engelsk ringte etterhvert til Marit som kom og hjalp til med å oversette under samtalen sånn at vi også kunne forstå litt. Alt så ut til å gå på skinner, så Marit dro tilbake til skolen for å jobber litt. Det gikk en god stund, og så skjønte vi at noe var i veien. Når vi hadde vært der fra rundt 11 til 2-halv 3 ringte Seephan til Marit igjen som fortalte oss at vi ikke kunne få visum. Vi måtte til Ubon for å få arbeidstillatelse, men først skulle vi spise. En gang mellom klokka 3 og halv 4 var vi av gårde på vei mot Ubon. I følge Marit tok det flere måneder å få visum. Etter å ha vært på kontoret i Ubon i litt mer enn en halvtime vendte en litt skuffet Seephan og tre veldig slitne jenter snuten hjemover. Klokka 5 var vi hjemme. Det vi trodde skulle ta max 3 timer hadde vi bruk 7 timer på. Ikke lenge etter at vi kom hjem ringte Marit for å fortelle hva som hadde skjedd i Ubon.. Der kunne de fikse arbeidstillatelse, men det ville ta lang tid og den ville bare gjelde for Ubon. Så for å få visum måtte vi altså ut av landet. Jeg ringte for til Agnar (linjeleder på Hald) og fortalte det.

tirsdag 19. desember
Vi er på camp og litt utpå dagen får jeg en telefon. Det er Agnar som ringer for å si at vi skal til Singapore rett etter jul. Helst fra 2-11 januar. Vi var 3 blide jenter resten av dagen.. (mer om camp kommer senere)

onsdag 20. desember
Vi kommer hjem fra camp. På kvelden stikker vi ned på skolen for å komme oss på internett. Vi må betille flybillett og hotell. Etter et lite nesten panikkanfall når internett ikke funker ser jeg at den internettdingsen ikke er skrudd på (den som alle ledningene er kobla til).. Som det tekniske geniet jeg er skrur jeg den på, og vips så funker internett som aldri før!:) Etter mye om og men får vi bestilt flybilletter til Singapore fra 3-11 januar.

torsdag 21. desember
hotellet vi fant i går hadde ikke plass til oss, og vi finner et nytt hotell. TUREN ER I BOKS FOLKENS!!!:D Og gjett om vi gleder oss. Lørdag 6. januar skal vi på sjømannskirka i Singapore og spise risgrøt! JAAAAA!!!!!:)

Dette får være nok om Singapore. Har vel kanskje gnidd det inn nok nå...........:) Nå skal jeg fortelle litt om den siste campen vi var med på. Det var fra 19-20 desember. Hvis jeg skal være helt ærlig, så var jeg ganske lei av denne engelskundervisningen nå, og ville egentlig bare holde meg hjemme. Når vi kom dit hadde lærerene forberedt et helt annet program enn det vi er vant til. Vi blei litt satt ut, og da hadde jeg mest lyst til å sette meg i bilen og kjøre hjem. Men det går jo ikke an! Heldigvis merka jeg/vi at Seephan (dekknavn: essen) ikke ar helt fornøyd ho heller, så ting ordnet seg, og vi fikk kjøre vårt opplegg.
De andre campene der vi har overnatta har vi vært på to forskjellige skoler og sovi i en kirke eller på hotell (1 gang på hotell), men denne gangen skulle vi overnatte på skolen, og det skulle elevne også. Vi fikk overnatte i huset til rektoren sammen med presten som jeg ikke helt husker navnet på (tror det var Subin eller noe slikt. Vi kalte han litt for Simba siden vi ikke kunne huske navnet) og de to jentene han hadde med seg fra kirka. Forrige leir var det så kaldt på natta at vi hold på å fryse rompa av oss, men denne gangen hadde Seephan med seg dyner til oss! Gjett om vi sov godt!
Etter to klasser var det lunch. Da fikk vi bl.a kyllinglever. Da sa det stopp i hode og mage for Siv. Akkurat lever og den slags klarer jeg bare ikke......
Etter lunch skulle vi ha "seminar". Vi skulle lære de julesanger. "we wish you a merry christmas, we wish you a merry christmas......"... De sang av full hals! Jeg hadde nesten ikke mer stemme igjen etterpå heller..... Vi lærte de også "rejoyce in the Lord always and again I say rejoyce......"
Før vi la oss var det meeting. Da sang de uendelig mange sanger. Gang på gang på gang på gang. "Elephant why are you so big, chicken why are you so small......" "hello hello hello, hello how do you do? hello hello hello, hello i'm glad to be with you........" " swim banana, swim swim banana....." Elevene var fra 14-18 år, men de syns det var fantastisk gøy med disse sangene. Og de blei syngi så mange ganger at jeg trodde jeg skulle bli gal! Vi sang "rejoyce" sammen, og i den forbindelse vil jeg gjerne få skryte llitt av at jeg faktisk fortsatte å synge i mikrofonen min selv om jeg følte at det var bare meg de hørte. De som kjenner meg godt vet at det ikke er noe som skjer hver dag...... Trenger kanskje ikke kjenne meg så godt fo å vite det heller....:)
Onsdags morran var det egentlig morratim kl 6. Vi var glade for at vi slapp, og stod opp kl 7 :) Etter å ha undervist de to siste gruppene var det leiking og enda mer sang på gang i et par timer før lunch og enda mer etter lunch. Vi kom oss endelig av gårde en gang mellom halv 4 og 4...
Alt i alt ble det en fin camp (og avslutning på denne delen av oppholdet vårt) på tross av en litt overraskende start!:)

I morra drar vi til Bangkok. Det blir spennende og litt rart! Vi har planene klare for de neste dagene, og det innebærer nok litt shopping. Men de fleste pengene må spares, for etter å ha feria julaften sammen med Arne, Anne-Brit, Signe og Jenny drar vi til Ko Samui på kvelden 1. juledag! Der skal vi være en uke og bare sole oss og nyte livet! 2. januar kommer vi tilbake til Bangkok, og drar altså som sagt til Singapore 3. januar!

Dette blei en sabla lang sak... Takk til alle som gadd å lese helt ned hit! Jeg vil ønske dere en riktig god jul, og et godt og flott nyttår! Legg gjerne igjen en kommentar!:)

Juleklem fra Siv...

PS: Må vel nevnes at vi reiser til Singapore på Hald sin regning :D hehe

6 kommentarer:

Agnar Aasland sa...

Kjekt at du er fornøyd da Siv. Og kjekt at det blei opptur og ikkje nedtur at dere må ut og fornye visumet.
Godt tur!!
agnar

nina sa...

hei og hopp du der i det andre rommet! skal vi bare dognei natt og eller!! vi er jo saa godt i gang!! flott at du har skrevet saa detaljert, da dropper jeg det..! kjenner jeg begynner aa faa sandpapir bak oyna...

Aina sa...

Hei Siv :)
Tusen tusen takk for brevet og den lille gaven du sendte!! E ble overlykkelig da e fant et brev posta fra Thailand.. Håper du koser dæ masse, i jula og på alle utfluktene deres og når dere skal til Singapore.. Dere sniker.. Men e må innrømme at e savner dæ her hjemme. Men nå e d ikje allverdens lenge t du kommer hjem igjen heller? (Du vil vel kanskje ikje hjem igjen eller?)
Du får ha ei velsigna jul, Siv :)

Anonym sa...

hei siv!
vil bare ønske deg en god jul og et godt nyttår! håper du får en utrolig bra julehøytid i thailand, i mange varmegrader =)
her hjemme er ikke snøen kommet engang, føles som det er vår her..sprøtt.. sku gjerne hatt snø på julaften..
så gøy at dere skal til singapore da! du får oppleve mye asså;) moro da!
du får kose deg;)
juleklem fra Susanne =)

Anonym sa...

Hei, hei! God jul! Feliz navidad! Her i Amazonasjungelen gàr det veldig bra. Skal ned pà La Restinga og pynte pepperkakehuset no! Reiser til Lima pà tirsdag, og sà videre til Cusco der Peru og Boliviagjengen skal feire nyttàr saman! Kos dokke masse i Singapore!
Elise

Anonym sa...

Hei Siv.
Takk for julebrev og gaver til Magnus og Julie. Sjekker stadig bloggen din og er storfornøyd når du har skrevet noe nytt. Det er så bra å lese at du har det bra, men får vi noen flere bilder snart? Vi har et julebrev som vi gjerne ville ha mailet deg, er det noe mulighet for å få det til?

Forsinket juleklem og nyttårsklem i tide fra Julie, Magnus, Øyvind og Mai-Britt.