26 oktober 2006

2 uker har gått...

Se det, da ar det allerede gått to uker. Vi kom til Phibun på lørdag og av nye opplevelser kan 2 sykehusbesøk, 3 dager på språkskolen, helligdag tilbragt ved bassengkanten med utsikt mot Laos, sove med vifte og vaske klær for hånd, kjøre bil på "feil" side av veien nevnes.

Her i Phibun er vi å utstilling fra det øyeblikket vi går ut døra til vi går inn igjen. Ungene roper farang farang etter oss. Det betr noe slikt som utlending/hviting. Og de strirrer, stirrer, stirrer og stirrer litt til. Det var ei lita jente som stirra på oss helt til ho datt av sykkelen..! På markedet begynner skravla å gå med en gang vi kommer. Vi skjønner at de snakker om oss, men ikke hva de sier. Det kan vel hende at det er like greit....... Det som er bra med denne stirringa er at jeg kan stirre, stirre og stirre tilbake!:D

Noen lurer vel litt på disse to sykehusbesøkene mine. Siden en uke før jeg dro hjemmefra har jeg hatt litt vondt i den høyre storetåa mi, men ikke sånn uutholdelig, bare sånn litt... Men på lørdag når vi skulle dra så vånkna jeg av at det gjorde vondt få den inntil teppet jeg hadde over meg..! Jeg stod etterhvert opp og fat ut a den var sannelig hovna opp og hadde fått et aldri så lite blåskjær..! Det gjorde ondt å stå og gå på den, så jeg halta i vei Nå vi kom til Phibun ble vi møtt av Marit og Satad som jobber fo NMS her. Marit er ansvarlig for alt det praktiske rundt oppholdet vårt her i Phibun. (Og gjør en fantastisk jobb!). Ho sa at jeg burde gå til legen i Ubon, der flyet landa. Eirin (misjonær i Phibun) kom sammen med datteren Kaja og møtte oss på sykehuset.
Det var en ganske spesiell opplevelese egentlig. Når vi kom inn ble vi møtt av ei dame med en skriveblokk. Ho skreiv ned navn og hva som var galt. Så måtte vi vente litt før det kom ei ny dame for å ta oss med inn til legen som satt i et stort åpent rom med mange senger. I følge Nina var det nok av sykepleiere rundt meg, 5-6 stk eller no sånt. De testa blodtrykket mitt og spurte om vekt osv mens legen spurte om hva som var galt. Men denne legen kunne ikke nok om bein og slikt, så ho sendte meg videre til en anna lege, som var spesialist på sjelett og slikt. Da måtte vi kjøre et lite stykke, så da stilte sykehuset opp med bil og egen sykepleier eller no som fulgte oss dit. Den nye legen skjønte ikke så mye han heller, men han var flink til å snakke engelsk! Så jeg dro derfra med beskjed om å hvile foten, og resept på noen piller og salve til å smøre på tåa. ( sånn type ibuxgele eller hva det nå heter...). Når vi kom tilbake til sykehuset skulle jeg betale. Da fulgte samme dama oss og fiksa alt med medisiner (apoteket var å sykehuset..). Veldig greit, men takk og lov for at Eirin var med. Jeg hadde ikke skjønt noen ting hvis ikke!
Dette var ett av sykehusbesøkene. I går (onsdag) var vi i Ubon igjen. Da fikk jeg tatt bilde av tåa mi. Og det viste seg at ingenting var alt, bare en betennelse eller noe sånt. Så jeg fikk igjen beskjed om å hvile foten og ta tabletter og smøre med salve..!:) Denne gangen var Marit med. En stor takk rettes både til Eirin og Marit!

Nok om sykehusbesøk! Språkskolen er et bedre tema. Her lærer vi setninger, lyder og ord. Veldig basic, og godt er det! Vi har lært å si jeg heter, har du det bra, hyggelig å møte deg, tallene (1-10), jeg kommer fra Norge, og litt andre ting (takk, hei...).. Det er veldig gøy, og lærerene er kjempeflinke! Men det er litt slitsomt også. Må konsentrere oss noe veldig! Vi har undervisning fra 9-10 og 13-14 hver dag. I mellomtiden sitter vi og pugger ord og setninger, og fornyer bloggen!!:) hehe

I går vasket jeg klær. For hånd. Det gikk egentlig veldig greit!:) Ikke no problem i det hele tatt!:) Ike det at jeg har tenkt at det skulle være noe problem heller men. Ikke tok det så lang tid heller.. Men jeg rakk ikke å få hengt de ut før etter at det hadde blitt mørkt (og det skjer veldig plutselig her i Thailand), så jeg endte opp med å dekorere kjøkkenet med klærne mine, og ei vifte sånn at det ikke blei så fuktig der..:) Når jeg stod opp i dag var alt sammen tørt og reint og fint:)

Mandag var helligdag, og vi fikk bli med misjonærene til et hotell en halvtimes kjøretur nærmere Laos. Vi kikka faktisk rett på Laos over elva fra bassenget på hotellet. (sorry setningen..).. Vi hadde en fin dag med mest tid i bassenget..!:)

I går (merker at det skjedde en del tng i går..) fikk vi også en av NMSbilene, så nå har jeg kjørt på "feil" side av veien. Det er ikke så mane regler her, så man kjører og følger med på hva som skjer. Det går helt greit..!:)

I går kom det ei dame og låste opp porten vår og kom inn og satte seg i den ene stolen i stua. Vi skjønte ikke stort, men har fått vite at det er bestemora til de som eier huset. Vi skal bytte ut hengelåsen på porten. Ikke kult at ho kan komme og gå som ho vil.......

Nå tror jeg at jeg skal la dere slippe. Dette var hvertfall en liten oppdatering!:) Skal legge til bilder en annen dag. I dag funker det ikke... Ha en flott dag dere som leser, og legg gjerne igjen en kommentar!:)

4 kommentarer:

Anonym sa...

ååå, sivmor! Du e så utrulu heldi, alså! får bare håpe du får være der et hallt år...gått å høre at du trivas i varmen å så virker d som du har goe fålk ront d. skolle jønne ha besøkt d, men nå før jul e d ikkje mauli. men mi får se... så kaupå (thaigutt som va på hald i fjor) hadde skreve t d. han e bare den beste a dei beste. så viss du treffer han må du j han 20 kyss frå me.
men du, siv: e seier bare: nyt live å akkorat d du håller på me. e låver d: du kåmmer t å savne d ( i alle fall deler a d) når du kåmmer tebake t nårge

Anonym sa...

tjohei! så bra me oppdatering! møre arti som har skjedd....gøy at dere har funne dere ein substitute- bestemor allerede! aina får forresten ikkje oppdatert så veldi denna uka siden ho e i praksis..men siden du kommenterte så trur e ho skulle d alliavel...

mi savnæ dæ siv!..men kos dæ videre og ta godt vare på storetåa di...får ikkje meir enn ein a de vettu..
-gud velsigne dæ

VegårshEirik sa...

arti, arti, arti...me oppdatering!!! hørs frøkteli spennans ut!! Misunner dæ varmen!!

Godt å høre at du gode folk rundt dæ, å at du trives!! Løkke t videre, både me stortåa å alt anna som skjer!!

(så må e rette på Inger Marie: mi får i d minste TO storetåer....rektinok bare ein per bein..)

Anonym sa...

Hi Siv!!! Har hatt det litt travelt, så jeg har ikke fått vært inne på bloggen din og lest så mye før nå..... Men skal begynne å stikke innom gjevnlig nå, det lover jeg:)Utolig gøy å følge med på det som skjer i livet ditt på en helt annen side av jorden, og så godt og varmt som du har det.. misunner deg *snufs*!!! Så sinnsykt mye du har fått gjort og opplevd på de ukene du har vært der nede... Det høres ut som utrolig mye gøy, særlig med tanke på at jeg sitter her hjemme kald, og nedlesset i skolearbeid!!!Men altså, du fortjener det!!!! Så det er godt å høre at du trives!!!! Håper det går bedre med tåa de nå!!!!??? STOOOOOR klem fra GS:)